HTML

Címkék

1 (3) 10 (2) 11 (1) 12 (1) 13 (2) 18 (1) 19 (1) 3 (4) 4 (2) 5 (8) 6 (3) amerika (3) anima (25) auschwitz (3) balaton (1) bölcsész (23) bor (1) budapest (16) bulvár (1) cannes2009 (1) család (11) egyetem (3) egyház (11) f (2) fénykép (7) filo (7) foci (7) francia (8) irodalom (15) kisebbség (24) konyha (11) lakás (1) merida (8) meteo (22) metró (2) mozi (30) múzeum (6) nyár (2) olasz (7) parisiennes (4) park (2) piar (5) piliscsaba (1) politika (16) pompidou (3) rambuteau (23) róma (14) ruha (2) sport (5) tavasz (13) terézváros (7) torcy (4) velib (7) zene (9) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • eremita_a_parigi: @mrcz: jajj, csak kései válasz, néztük a stadionban (2009.10.02. 13:04) őszi újra, Kukorelly
  • mrcz: Jó az ajánlás! Kedden nézitek a Debrecent valahol? (akkor lesz, ugye?) (2009.09.26. 14:20) őszi újra, Kukorelly
  • csokirituka: Helló Gyurka, mielőtt lelépsz? (2009.07.05. 10:57) finito
  • aftermodern: örülök hogy folytatod, aggódtam. (2009.06.16. 16:48) itthon, új fejezet
  • eremita_a_parigi: @aftermodern: köszönöm, június elején érkezem, jó lenne legalább egy közös balatoni nap idén is, m... (2009.05.08. 13:10) utolsó forduló
  • Utolsó 20

2009.03.09. 18:06 eremita_a_parigi

tőkesúly

Fura idő van ma: egyszer mintha dézsából, majd hirtelen hét ágra... mint a moziban, úgy ülök az egyetemi könyvtár hatalmas üvegfalai között kinn, a keleti külvárosban. Az olvasóteremben álmosító chaleur, bennem is melegség.

De hogy is kezdjem.

Adott egy osztály, gimnáziumi, meg a nyócker, a mixáttér, és volna még hozzá a Regény. Ha a Regényt olvasom (évek óta, folyamatosan), az a mi történetünk, ha valakiről hallok valamit, akkor az meg emez: össze vannak kötve. A könyv az élettel, az élet a könyvvel, hidakat omlasztó rezonanica. Ami még fontos ehhez, az az írás. Önként vállalt emigrációm miatt a múlt a jelenben kizárólag szövegként jelenik meg. Az apám, az anyám, az otthonom, a hazám: szöveg. A Mikszáth téri húsvér emberekből is csak egy levelezőlista mondatai maradtak. A Regény poszttextusa.

Az előző bekezdés kortalan igazságának aktualitása, hogy a napokban spontán mozgalom indult: ki-ki ha írna magáról, csak egy pár sort, hogy él-e, hal-e, van-e munka, van-e feleség, vannak-e gyerekek, hogy mi maradt ép, mi törött el, esetleg forrt újra egybe, erre szolgálna ugyanis a lista, ezért lett volna létrehozva. Dramaturgiailag is szépen megágyaztunk mindennek egy közel három éves hallgatással.

Az aktivitás mára kulminálódott.

Nem tudom, de engem komolyan meghatnak a szövegek, valahogy nagyon irodalom minden egyes megnyilvánulás. Van is ötletem, hogy miért.  Egyrészt ugye van a Regény, mely az egész ügyből cakkumpakk (?) művészetet csinál, de ezt most kicsit hagyjuk, mert itt ennél többről van szó: maguk a leírt mondatok váltanak ontológiai státuszt (lesznek nem műalkotásból műalkotássá - mint egy piszoár címmel ellátva a kiállítótérben), mert ezt eredményezi a helyzet: a jelen távolsága a múlt közelségének, valamint a végtelen mondanivaló az erre rendelkezésre álló véges keretnek a tükrében. Más szóval, hogy ismerjük és nagyon érdekeljük egymást, illetve hogy magáról mindenki jó sokat tudna beszélni (a kettő nem független), ígyhát törölnie kell, az pedig tudvalevő, hogy miként a véső figurát, úgy a törlés ritmust alkot.

Röviden ha mi egymásnak írunk, akkor csak irodalomban tudunk beszélgetni. A kérdés pusztán az, hogy van-e olyan közülünk, aki meg tud maradni az irodalomban még akkor is, ha kilép ebből a beszédhelyzetből, és létre tud-e jönni a helyzetfüggetlen, nagybetűs  Műalkotás,

Az iskola a határon. Nem merném jelöletlenül idézni:

"hiszen a lelkünk telve van könnyűséggel, finom részegséggel, a szabadság enyhe mámorával, de nem tántorgunk, nem inog a térdünk ettől, mert a sok nehéz tudás ólma már régen jó megülepedett a szívünk, vagy inkább valahol a gyomrunk alján, miként az erős, tengerre épült hajók tőkesúlya. (...) A többi, a fedélzet rengése-ingása, a külsőbb rétegek, mint ez a mai civil életünk, már  könnyű, és csak játék, maradék nyári nagyvakáció. (...) A szabadság sem helyénvaló kifejezés, mert többről van szó. Kötetlenségről, tehermentességről. Az érzékelés szabadságáról, hogy birtokba vehesse a világot. Ehhez  nem elég annyi, hogy ne tartsanak számon, és ne tartsanak semmilyen módon rabságban, hanem még a lelkünk legtitkosabb szerkezetét is meg kell őrízni hozzá sértetlenül."

Szerintem innen van a giccshatáron.

Mást erről mondani nem tudok

1 komment

Címkék: budapest irodalom egyház kisebbség bölcsész piar


A bejegyzés trackback címe:

https://parizsiremete.blog.hu/api/trackback/id/tr60991891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adamo- · http://adamo.blog.hu/ 2009.03.11. 11:25:41

wowow nem jutok szóhoz, nagyon szép, tényleg...

Iskola a határont, meg el kell olvasnom még1x :)

most láttam a www.imdb.com/title/tt0384369/ filmet, bár közelébe se ér egy 117 percet megér:
Tagline: Men Make History. We Make The Men.
süti beállítások módosítása